Start astronauty Boeinga Starlinera opóźniony co najmniej do 17 maja – Orlando Sentinel

Dwóch astronautów NASA było gotowych do lotu, ale w poniedziałek wieczorem na pokładzie Boeinga CST-100 Starliner zablokował się zawór. Następny lot będzie możliwy dopiero co najmniej 17 maja.

„Wiem, że wszyscy byli podekscytowani startem” – powiedział Ken Bowersachs z NASA, zastępca administratora Dyrekcji Misji Operacji Kosmicznych, podczas konferencji prasowej w poniedziałkowy wieczór po zaroślach.

Butch Wilmore i Suni Williams zostali przydzieleni do Starlinera na rakiecie Atlas V United Launch Alliance w stacji sił kosmicznych na Przylądku Canaveral, ale dwie godziny przed planowanym startem załogi zrezygnowały z próby wystrzelenia.

ULA analizuje próbę pierwszej załogowej misji Boeinga Starliner

Przyczyną był problem techniczny z zaworem w górnym stopniu Centaur rakiety ULA, przeznaczonym do regulacji ciśnienia w zbiorniku ciekłego tlenu.

Gdy astronauci NASA weszli już na statek kosmiczny, załogi na lądowisku zgłosiły nieoczekiwane dźwięki wydobywające się z rakiety.

„Odkryliśmy, że zawór samoregulujący po stronie (ciekłego tlenu) lekko brzęczał, w związku z czym zachowywał się dziwnie” – powiedział Steve Stich, kierownik programu załogi komercyjnej NASA. „Zasady lotu dotyczące tego lotu zostały ustalone z wyprzedzeniem z załogą na platformie startowej. Podjęcie decyzji było właściwym rozwiązaniem, a zespół United Launch Alliance wykonał świetną robotę, oceniając dane i omawiając różne opcje, aby ustaw nas w pozycji szorującej.

Prezes i dyrektor generalny ULA, Tory Bruno, powiedział, że decyzja o szorowaniu jest sprzeczna z przepisami linii lotniczych i stanowi prawdziwy problem.

„Nasza filozofia polega na tym, że nie tankujemy pojazdu, gdy jest w nim obsadzona osoba” – powiedział. „Możesz to zrobić inaczej, inni mogą to zrobić, ale taka jest nasza filozofia. Dlatego zbudowaliśmy wokół tego nasze zasady lotu.

Zauważył, że jest to problem, który widzieli już wcześniej w przypadku rakiet ULA i że jeśli na pokładzie nie ma ludzi, można go łatwo rozwiązać.

READ  Wilki walczą, by pokonać Clippers i zmierzyć się z Memphis w play-offach

„Nie inaczej jest w przypadku wielu takich zaworów, masz jeden w swoim zbiorniku ciepłej wody w domu i nie jest inaczej” – powiedział. „Od czasu do czasu, w rzadkich przypadkach, taki zawór może dojść do punktu, w którym nie pasuje. Jego temperatura, sztywność, wszystko jest w porządku, a on po prostu trzepocze lub, w tym przypadku, dzwoni w cyklu .

Powiedział, że wciskanie zaworu w obrót jest w porządku.

„Kiedy wyciągnęliśmy załogę, ponownie uruchomiliśmy zawór i przestał on wydawać sygnał dźwiękowy” – powiedział. „Jeśli jest to satelita, jest to nasza standardowa procedura, a satelita będzie już na orbicie”.

Jednak w przypadku ludzi na pokładzie zasady ULA nie zmieniają statusu paliwa jako lotnych kriogenicznych materiałów pędnych.

„Obiecałem Butchowi i Suni nudny wieczór” – powiedział Bruno. „Nie sądzę, że to powinno być zbyt nudne. Ale będziemy przestrzegać naszych zasad i upewnimy się, że załoga jest bezpieczna.

Ale inny problem związany jest z żywotnością zaworu. Bruno powiedział, że można go otworzyć i zamknąć 200 000 razy przy pełnym ciśnieniu. Z danych z poniedziałkowego wieczoru wynika, że ​​możliwe jest trzepotanie na zaworze, a w przypadku pełnego otwarcia i zamknięcia byłoby ono bliskie limitu 200 000.

Bruno powiedział, że naciski wywierane przez ULA weryfikują, czy nie jest on w pełni wykorzystany, co oznacza, że ​​możliwe jest jedynie częściowe obciążenie limitu 200 000. Bruno powiedział, że nie ma żadnych przyrządów, które faktycznie mierzyłyby zawór, a dane należy znaleźć w otaczającym sprzęcie.

Po przeanalizowaniu danych z nocy i całego wtorku NASA stwierdziła, że ​​podjęto decyzję o wymianie zaworu, co oznaczało przetoczenie rakiety z powrotem do ośrodka integracji pionowej Boeinga.

Nowa docelowa data wystrzelenia to piątek, 17 maja, godzina 18:16 w środę, więc rakietę można „rozciągnąć”, aby uzyskać dostęp do zaworu, ale Starliner może pozostać na rakiecie bez konieczności demontażu.

READ  Doug Mhoff: Pozytywny test dla drugiego Gentleman Govt-19

„Mamy zapasowe zawory. Wiemy, jak to zrobić. Robiliśmy to już wcześniej, ale zajmuje to kilka dni” – powiedział Bruno.

Dobra wiadomość dla NASA jest taka, że ​​zwykle zajęty ISS miał trochę czasu bez nowych misji ładunkowych i załogowych.

„Z punktu widzenia stacji nie spieszy nam się z lotem” – powiedziała Dana Weigel, menadżerka ISS NASA. Nasz następny pojazd dokujący pojawi się w sierpniu, więc będzie mnóstwo czasu.

Wystrzelenie Starlinera będzie ostatnim lotem kwalifikacyjnym wymaganym, aby statek kosmiczny mógł być używany w rutynowych misjach dla ISS dzielącej obowiązki z Crew Dragon firmy SpaceX.

Wilmore i Williams przetestują ręczne funkcje statku kosmicznego przed jego ośmiodniowym pobytem na ISS. Następnie wystartują i przetestują więcej operacji ręcznych w drodze powrotnej, lądując na pustyni w zachodnich Stanach Zjednoczonych.

„Rozmawiałem z załogą, zanim tu dotarliśmy, i jest w dobrym nastroju” – powiedział Mark Nappi, kierownik projektu w grupie handlowej Boeinga. „W pełni rozumieją tego typu sytuacje. Wiele rzeczy musi pójść dobrze. I nie jest tak w przypadku większości rzeczy, wszystko musi pójść dobrze, zanim zaczniemy.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, Boeing będzie mógł wykonać swoją pierwszą regularną misję, Starliner-1, w lutym 2025 r., co będzie pierwszym z sześciu zakontraktowanych lotów do ISS, które będą latać raz w roku do 2030 r., po czym NASA planuje wycofanie ze służby. Stacja.

„Dziś był dobry test próbny całego procesu” – powiedział Nappi. „Poczekajmy, aż zrozumiemy, na czym polega problem. Ustalmy kolejną datę premiery. Uruchomimy zegar ponownie. Mam nadzieję, że zobaczymy się tu ponownie za kilka dni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *