JetBlue wstrzymuje fuzję ze Spirit Airlines za 3,8 miliarda dolarów w ramach ugody antymonopolowej

Autorzy: David Shepherdson i Audrey Dasgupta

WASZYNGTON (Reuters) – Tani przewoźnicy JetBlue Airways i Spirit Airlines wycofali w poniedziałek umowę o fuzji o wartości 3,8 miliarda dolarów, bez dalszych perspektyw po tym, jak amerykański sędzia zablokował transakcję w styczniu ze względu na obawy antykonkurencyjne.

Udana transakcja stworzyła piątego co do wielkości przewoźnika w Stanach Zjednoczonych i pomogła zapewnić firmie Spirit przetrwanie, ale transakcja wisi na włosku, odkąd bostoński sędzia stwierdził, że szkodzi konsumentom poprzez ograniczanie konkurencji.

Decyzja ta była zwycięstwem administracji Bidena, która stanowczo sprzeciwiła się związkom w branży lotniczej i argumentowała, że ​​umowa podniesie ceny biletów dla konsumentów.

Prokurator generalny USA Merrick Garland nazwał decyzję JetBlue „kolejnym zwycięstwem Departamentu Sprawiedliwości na rzecz amerykańskich konsumentów”, dodając, że fuzja „postawi dziesiątki tysięcy podróżnych przed wyższymi opłatami i mniejszym wyborem”.

Administracja podjęła działania antymonopolowe i inne wysiłki mające na celu egzekwowanie prawa, aby spróbować obniżyć ceny dla mieszkańców USA w wielu branżach.

„Biorąc pod uwagę orzeczenie sądu federalnego i ciągły sprzeciw Departamentu Sprawiedliwości, prawdopodobieństwo uzyskania zielonego światła dla fuzji w najbliższym czasie jest niewielkie” – stwierdziła dyrektor generalna JetBlue Joanna Geraghty w wewnętrznej notatce udostępnionej przez Reuters.

„Nawet jeśli orzeczenie zostanie uchylone w wyniku odwołania, nie widzimy ścieżki do zatwierdzenia przez organy regulacyjne w wymaganym terminie 24 lipca”.

W oświadczeniu dyrektor generalny Spirit, Ted Christie, powiedział: „Stwierdziliśmy, że obecne bariery regulacyjne nie pozwolą nam na terminowe sfinalizowanie tej transakcji zgodnie z warunkami umowy o fuzji”.

Zgodnie z umową JetBlue zapłaci Spirit 69 milionów dolarów. W okresie obowiązywania umowy o połączeniu akcjonariusze Spirit otrzymali łączną zaliczkę w wysokości około 425 milionów dolarów.

Bez umowy z JetBlue Spirit, siódmy co do wielkości amerykański przewoźnik, stanie przed trudną drogą. Ultratani przewoźnik boryka się ze słabym popytem na swoich głównych rynkach, chcąc przywrócić trwałą rentowność. Niektórzy analitycy sugerują, że firmie grozi upadłość, jeśli nie będzie w stanie pozyskać środków.

READ  Samsung złapał fałszywe zdjęcia księżyca z zoomem

Akcje Spirit spadły w porannym obrocie o 14%, podczas gdy akcje JetBlue, szóstego co do wielkości amerykańskiego przewoźnika, wzrosły o 4%.

Orzeczenie amerykańskiego sędziego okręgowego Williama Younga stwierdziło, że proponowana umowa zaszkodzi konkurencji na rynku amerykańskich linii lotniczych i podniesie ceny biletów.

To skłoniło JetBlue do postawienia pytań o przyszłość swojej umowy, twierdząc, że może nie być w stanie spełnić pewnych warunków wymaganych w ramach umowy.

JetBlue nie zamierzał odwoływać się od odrębnego orzeczenia uznającego jego partnerstwo Northeast z American Airlines za antykonkurencyjne.

JetBlue, który w zeszłym miesiącu podniósł opłaty za bagaż, oświadczył, że podejmuje kilka krótkoterminowych inicjatyw mających na celu zwiększenie przychodów o ponad 300 milionów dolarów i jest na dobrej drodze do zapewnienia oszczędności kosztów na poziomie 175–200 milionów dolarów i 75 milionów dolarów z planu kosztów strukturalnych. Oszczędności w utrzymaniu dzięki modernizacji floty.

W maju sędzia stanął po stronie Departamentu Sprawiedliwości i sześciu stanów w pozwie, w którym kwestionował wspólne przedsięwzięcie American i JetBlue na rok 2020, mające na celu łączenie lotów do i z Nowego Jorku i Bostonu, znane jako „Sojusz Północno-Wschodni”. Harmonogramy i akumulacja przychodów.

Spirit oświadczył, że podejmuje kroki w celu wzmocnienia swojego bilansu i bieżącej działalności, w związku z czym zatrudnił w charakterze doradców firmy Perella Weinberg & Partners oraz Davis Polk & Wardwell.

(Reportaż: Audrey Dasgupta w Bengaluru i Davida Shepherdsona w Waszyngtonie; redakcja: David Kaffen, Devika Siamnath, Arun Koyur i Nick Zieminski)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *